sunnuntai 7. joulukuuta 2014

itsekuri herkkuputken jälkeen.

Olen (useasti) ennenkin kirjoittanut kuinka parin herkkupäivän jälkeen paluu ruotuun on kamalaa ja vaikeaa ja hirvittävää. Nyt on taas tullut herkuteltua ihan liikaa enkä pysty lopettamaan! Kaapeissa on vielä miehen synttäreiden jäljiltä kakkua ja konvehteja, joten löydän itseni jatkuvasti keittiöstä herkkuja suussani.

Itsekuri herkkuputken jälkeen? Sitä ei vaan ole, piste. Niinpä herkkuputkia ei kai saa päästää syntymään? Täytyy taas ottaa itseä niskasta kiinni ja pitää mielessä: herkkuja vain yhtenä päivänä viikossa. Ei tekosyitä vaikka joulukuu tuntuu olevan niitä pullollaan. Yksi päivä viikossa, that's it. Jaa miksi? Miksi en voi herkutella joka päivä vähän? Siksi, kun en pysty. Otan yhden, otan toisen, otan enää yhden vaan tai no vielä pari ja otan vielä kunnes *hups* herkut on loppu.

Ja vielä kertauksen vuoksi itselleni: en voi herkutella jatkuvasti koska silloin en voi hyvin. Mun olo ei tunnu hyvältä, mun vatsa ei tykkää, mun aikuisiän akne pahenee. Syön liian vähän herkkupäivinä, koska ruoka ei maistu. Palautuminen? Kehitys? Kaipaanko sellaisia asioita? Joo. En voi herkutella päivittäin, koska mun lompakko ei tykkää,siitä, mun hampaat ei varmasti tykkää siitö ja koska se kaikki sokeri ei vaan voi olls hyväksi mun kropalle.

Yksi herkkupäivä viikossa. Yksi, yksi, yksi. Yksi!

Miten tää voi olla näin vaikeaa.. *syvä huokaus*


Ps. Vaikka tässä herkkuasiassa tunnun junnaavan paikoillaan, joku juttu sentään edistyy. Tein tänään salilla sarjojen välissä käsilläseisontaa ja pysyin hetken siinä asennossa! Siis niin kauan, että ehdin käsillä seisoen kääntää päätä, ihmetellä asiaa peilistä, kääntää pään takaisin ja laskeutua ilman tömähdystä alas. Oon niin iloinen!! Käsilläseisonnasta on tullut kyllä ihan mun lempparijuttu, vaikka en vielä sitä kovin hyvin osaakaan. Joka paikassa huomaan skannaavani seiniä: onko tyhjää tilaa, voiko seisoa käsillä. Ja nyt en siis enää aina tarvitse seinääkään. Jes!

2 kommenttia:

  1. Mulla on ihan samanlaisia kokemuksia. Itse lopetin sokerin kayton pari vuotta sitten. Pahimmat sokerivieroitustarinat katosivat multa jo parissa paivassa, mutta siihen saakka kylla kiipeilin seinia pitkin. Parin pahan paivan jalkeen en edes kaipavannut sokeria ja nyt kaytan sokeria ehka kerran viikossa. Tosin olen huomannut, etta etta jos syon makeaa esim. kerran viikossa niin ei tuota ongelmia ja pystyn aidosti nauttimaan siita. Mutta sitten jos syon parina paivana putkeen niin homma lahtee kasista ihan niinku tuurijuopolla! Sitten ei enaa kohtuukaytto onnistu ja pitaa taas vierottautua. Saa nahda mita jouluna tapahtuu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Wau, itse en kyllä pystyisi tuohon sokerittomuuteen. Tuntuu ettei aika tai viitseliäisyys riittäisi keksimään sokerittomia vaihtoehtoja kaikelle missä sokeria on. Vaikka aluksi se kai vaan olisi vaivalloista. Vai?
      On kyllä aika hurjaa, miten helposti herkkuihin jää koukkuun, siis jo parissa päivässä. Ja jotkut toiset voi syödä herkkuja ihan kuinka paljon vaan eikä mitään ongelmaa lopettaa. Epäreilua tällainen addiktoitumistaipumus! :)

      Poista